10 המקומות שחייבים לראות בסידני, ועוד קצת

10 המומלצים ביותר בסידני.

פעם ראשונה בסידני?- אלה 10 המקומות שתרצו להגיע אליהם, במיוחד אם סחבתם את הילדים לפינה נידחת זו של העולם:

#1 מגדל ה-Sydney Tower Eye

ה – Sydney Tower Eye הוא המקום להיכרות ראשונית עם הגיאוגרפיה המטורפת של העיר הזו. זהו מגדל המחט המפורסם של העיר, שהיה פעם המגדל הגבוה בחצי הכדור הדרומי. לא משנה, הוא עדיין מציע נסיעה במעלית מהירה (לזכור לפמפם בירידה), ומרפסת תצפית עם מראות מרהיבים של העיר ושל מפרץ פורט- ג'קסון המטריף ב-360 מעלות.

אנחנו הלכנו על מסלול האקסטרים, ורכשנו בתשלום סמלי את חוויות ה- Sydney Tower Skywalk, שזה אומר: עולים על חליפות צניחה חופשית מצחיקות, רתמות, נעליים אנטי-סליפ, ומטפסים למרפסת הגג הפתוחה לסיבוב מודרך ומשעשע ברובו על גשר ברזל  עם מעקה מינימלי. אל דאגה, בכל שלב אתם רתומים עם טבעת שאקל כפולה למסילת ברזל. במקביל שומעים מהמדריך קצת עובדות מעניינות ומשעשעות במבטא אוסטרלי כבד על ההיסטוריה של העיר – האוסטרלים לא ממש לוקחים את עצמם ברצינות.

Sydney_Aquarium

#2 האקוואריום של סידני Sydney Aquarium

על הביקור באקוואריום תוכלו לקרוא בפוסט הזה. בהחלט אתר חובה.

ניתן לרכוש כרטיס אטרקציות משולב הכולל 2, 3 או 4 אתרים :

הסידני טאוור, האקוואריום, wildlife Sydney zoo, מוזיאון השעווה (לאוהבי הז'אנר בלבד, או אם יורד שלג בחוץ, מה שלא קורה לעולם), וסיור מדרך באוטובוס Big bus Tour

#3 בית האופרה Sydney Opera House

בית האופרה של סידני, הוא כמובן אתר חובה גם בפעם השנייה בעיר הזו. ובעיקר בגלל המיקום המרשים שלו, על לשון יבשה הבולטת פנימה לתוך החלק המרכזי של מפרץ פורט-ג'קסון.

אם מתחשק לכם להגיע לפה לקראת השקיעה, תזכו במראות מפעימים של הסיטי, המפרץ וגשר הנמל המפורסם.

ליד בית האופרה עובר נתיב השייט של כל כלי שייט אפשרי במפרץ- החל מסירות מפרש קטנות, וקיאקים , ועד קרוז-ליינרים בגודל של בית האופרה עצמו. אז פשוט לתפוס מיקום טוב באחד מבתי הקפה שעל קו המים, להזמין איזה דרינק, ולחייך מאוזן לאוזן. הי, אתם בפופיק של הצד הזה של העולם.

#4 גשר הנמל Harbor Bridge

על חוויית הטיול שלנו מעל הגשר תוכלו לקרוא בפוסט הזה. ואם יש משהו שאתם רוצים לעשות, זה בהחלט לחצות את הגשר בהליכה. חווייה בלתי-נשכחת בעליל.

למי שלא התחבר לאחרונה לאיזשהו שאקל, בתוך חליפת ניילון צבעונית להחריד, אפשר לנסות את "הליכת האקסטרים" על הקשת העליונה של הגשר. לא ניסינו, אך ממבט ממפלס הכביש, זה נראה מאוד… אוורירי…

#5 שכונת הרוקס The Rocks

"The Rocks" , השכונה הראשונה שנבנתה בעיר, כשזו עוד היתה מושבת עונשין בריטית. השכונה שמרה על האופי שלה עם בתים נמוכים וסמטאות צרות.

בשבת בבוקר תוכלו למצוא את השוק שיש בו הכל- חפצי אמנות, מזכרות ואוכל, במקביל לשורת פאבים ובתי קפה קטנים ומסוגננים.

כמו כן, יש לכם סיכוי גבוה לפגוש מופעי רחוב ומוזיקה בסמטאות. בקיצור, אווירה של סידני כשעוד היתה עיירה קטנה.

Sydney_harbor_bridge

#6 סיבוב במעבורת במפרץ Circular Quay Shuttle Boat

נמל המעבורות, הסירקולר קיי , הסמוך לבית האופרה מאפשר לכם לקחת מעבורת לכל מקום במפרץ.

אנחנו עשינו סיבוב במעבורת בתחנות שסביב גשר הנמל, ונהנינו מכל רגע. הכרטיס מאפשר עליה וירידה בכל תחנה אם בא לכם לטייל קצת ברגל, אבל בעיקר מאפשר לכם סיבוב נינוח במפרץ היפה.

מכאן אפשר לקחת גם את המעבורת הגדולה לפרבר מאנלי Manly ולחופים הצפוניים של סידני, עליהם תוכלו לקרוא בהמשך.

#7 נמל דארלינג Darling Harbor

נמל דארלינג הוא מתחם שלם של מסעדות, בתי קפה ובארים, היושבים סביב המפרצון שבו עוגנות יאכטות-מפרש פרטיות לצד ספינות עתיקות השייכות למוזיאון הימי, השוכן בסמוך. זה המקום להסתובב בו בשעת השקיעה, ולהנות מהיופי של העיר הזו. גשר פירמונט המסתובב (כן מסתובב על צירו… צריך לראות בכדי להבין) חוצה את הנמל ומאפשר מעבר רגלי מצד לצד, ומעבר כלי שייט החוצה מהנמל.

טיפ חשוב: שווה לבדוק, מתי ישנם מופעי מוזיקה חינם על במה בצורת קונכיה, שצפה במימי הנמל. אנחנו ראינו מופע מדהים של האופרה הסינית הלאומית עם מפגן זיקוקים  (בחודשי הקיץ פברואר-מרץ בכל מוצ"ש).

Sydney_Bondi_Bronte_Trail

#8 מסלול בונדאי-ברונטה The Bondi-Bronte Trail

אצלי מסלול ההליכה הזה ממוקם יותר גבוה ברשימה, ולא תלוי-עונה… בכל מקרה, אם הגעתם לעיר במזג אוויר קייצי, חוף בונדאי הוא ממש חובה, כדי להבין את הוייב של העיר הזו. כי ככה חיים רוב תושבי סידני. על החוף.

למעשה, גם אם אתם פחות בקטע של לטבול במים צוננים (20 מעלות זה נחשב חם…) בגלים מסכני-חיים, בהחלט מומלץ לעשות את שביל ההליכה היפהפה הזה. המסלול מחוף בונדאי לחוף ברונטה הדרומי יותר, עליו תוכלו לקרוא בפוסט הזה.

#9 הלונה-פארק של סידני Sydney Luna-Park

הלונה-פארק הישן של סידני נמצא בצידו השני של גשר הנמל, ומהווה פסק זמן עם רמות ארדנלין נעימות הוא בהחלט מתאים למשפחה עם ילדים קטנים ומעלה. הקטנים-ומעלה שלי תיזזו בטירוף בין המתקנים בלי לחכות שנייה בתור (הגענו בערב חמים באמצע השבוע).

מלבד שער הכניסה המפורסם שלו, בדמות מוקיון פעור פה, האתר האייקוני מספק מראות של העיר, הגשר ובית האופרה מהצד השני. במיוחד כשעולים לגלגל הענק, הצופה על המפרץ.

Sydney_zoo_Koala

#10 גן החיות של סידני Sydney Zoo

לאוהבי החיות, עם דגש על יונקי כיס (חשבתם שמדובר רק בקנגורו ההוא, תחשבו שוב!). ובעיקר אם לא מתוכנן לכם מפגש בלתי-אמצעי עם בעלי חיים מקומיים בתחנות אחרות בטיול שלכם, Taronga Zoo  הוא המקום לראות את כל הנבחרת של החיות הכי משונות, שהיבשת הזו הצליחה לגדל. ולא מדובר רק בקרוקודילים…

אצלנו נרשמה התרגשות-על מהקואלות (לא, אלה פשוט התחליף המושלם לבובות פרווה…), אבל זה טריויאלי. פלאטיפוס שמעתם? (יונק היפראקטיבי ארסי שחי בנהרות, בונה סכרים, ובעל מקור של ברווז).  ומה עם קאזוארי? (עוף דמוי יען, עם סטיילינג של פריסיליה מלכת המדבר, שמטיל ביצים כחולות). ועוד לא דיברנו על השד הטסמני (רמז: זה לא באמת שד… ובכלל איזו עוד חיה יכולה להשוויץ שהמציאו דמות מצויירת על שמה?). השד הטסמני באמת הפיל אותנו.

לינה: Wattle Hotel

את ההזמנה ל-Wattle Hotel  שבשכונת דארלינגהרסט עשיתי דרך Booking . כמובן זה מאוד נוח, אבל (מנסיון מר…) תמיד לקרוא את האותיות הקטנות! חשוב לוודא, שמופיעה בירוק בולט אפשרות ביטול ועד איזה תאריך.

  • מה יש- המלון צנוע, לא יקר, קטן מאוד ושכונתי, החדרים גדולים ומתאימים למשפחה. למרות שאין ארוחת בוקר, יש מטבחון, מקרר קומקום ומיקרו. כך שאפשר לארגן ארוחת בוקר בקטנה לכל המורעבים-תמידית.
  • המקום הסודי- על הגג בקומה הרביעית יש מרפסת (כמו מרפסת גג של בית מושתף…) עם תצפית לגשר הנמל ולסיטי. ממש מתאים לקפה של בוקר (עד שכל המורעבים מתעוררים מהג'טלג ומתחילים עם כל הדרישות שלהם…)
  • המיקום- לא, הכי פצצה, רציני! רחוב אוקספורד הוא הרחוב הראשי בשכונה המגניבה דארלינגהרסט, שהיא סוג של סוהו בהתהוות. היא במרחק הליכה ממרכז העיר, אבל לא ממש במרכז. כך שאפשר להנות מהאופי של שכונה מאגניבה עם מלא-מלא מקומות בילוי, פאבים ומסעדות, במיוחד בשישי בערב, אז כל רחוב אוקספורד שוקק פעילות (בעוד שמרכז העיר די מת בערב).

תחבורה

אם יש לכם כמה ימים בעיר, אין שום סיבה לשכור רכב:

  • הליכה ברגל- אין לה תחליף, במיוחד שמרכז העיר הוא לא גדול מאוד. מסלולי הליכה מומלצים בעיר תוכלו למצוא בלינק הזה.
  • תחבורה ציבורית– על כל סוגיה, יעילה מאוד. ברחבי העיר ישנה רשת של אוטובוסים ורכבת תחתית. ואתם ממש, אבל ממש רוצים לעשות סיבוב במפרץ עם שירות המעבורות היעיל והידידותי. המקומות שתגיעו אליהם בצורה זו לא נמצאים על שום מפת תיירות.

אוכל קדימה אוכל

כמו כל עיר מהגרים גדולה, גם בסידני יש הכל, במחירים מצויינים ובאיכות מעולה.

הסינים והאיטלקים כמובן שולטים בתחום. אין לי יותר מדי המלצות, כי פשוט הכל באמת טוב. ותלוי בטעם האישי.

אני מציעה להכנס דווקא למקומות הקטנים והשכונתיים, לבתי הקפה, לגלידריות, שעושים אוכל פשוט וטעים ,המבוסס על מוצרים מקומיים.

בלינק הזה תוכלו למצוא את רשימת המאכלים האוסטרליים- משונים יותר או פחות- שכדאי לנסות , או להיזהר מהם…

טיפים:

  • פיש אנד צ'יפס- תמיד מומלץ. תשכחו מהגרסה המקורית מהממלכה המאוחדת. לא עוד פילה דג אפרורי בריח.. לא נעים…שוחה בשמן מכונות ועטוף בנייר עיתון שמנוני. נייר העיתון נשאר, אבל מלבדו, כל דמיון למקור הוא מקרי בהחלט- מדובר בדגים או פירות ים שעוד לא הפנימו שהם מחוץ למים, עם רוטב טרטר וצ'יפסים שמנים מעולים. לא לוותר!
  • כל מנה מוכרת שמוצמד לה שם התואר "aussie", הכוונה היא שהוסיפו לה סלק מבושל. כן, ה הירק האוסטרלי הלאומי. ואם תמצאו בתוך לחמניית ההמבורגר העסיסי שלכם פרוסות סלק מבושל בין החסה לעגבנייה, אל תגידו שלא אמרתי. רק אומרת.
  • על האש (ראו סעיף 11 בלינק)- בשר ברביקיו או "בארבי" בעגה המקומית, הוא הדיפולט כאן. הבשר מעולה- במיוחד הבקר.  ובכל פינה, גינה ציבורית או חוף רחצה תיתקלו במקני ה"בארבי" הציבוריים- פלאטות חמות שניתן להפעיל עם מטבע של דולר. הן עובדות על גז, מתחממות בשנייה, ובאורח פלא, תמיד מבריקות מצוחצחות.
  • לגבי בשר מחיות כיס כאלו ואחרות, ובכן… זה כבר עניין אישי.
  • Aussie Pie- לא להתבלבל. זה אף פעם לא קינוח. מדובר במנה העיקרית. ולא במיוחד פאר יצירה קולינרי. הפאי מגיע בשלל מילויים מלוחים, בקר, חזיר, בקר ואפונה. לכאורה יש פוטנציאל. אז זהו, שלא. מדובר בבצק דביק ממולא בעיסה ג'לטינית. גם כשזה כל מה שהיה להם לאכול באמצע אי בודד (בפוסטים הבאים…), הילדים שלי ויתרו. כדאי לטעום רק בשביל להגיד שניסיתם…

...ועוד כמה מומלצים

צ'יינה-טאון והשוק הסיני China Town & Paddy's Market

טעימה קטנה מקהילת המהגרים הגדולה ביותר בעיר, תוכלו למצוא ברחוב ג'קסון ובסמטאות הצמודות אליו. הרחוב הראשי הוא מדרחוב צבעוני עם מסעדות המגישות אוכל סיני טעים ופשוט לשולחנות שבחוץ.

בסופו של הרחוב נמצא בניין' שתופס בלוק שלם עם המון כניסות. זהו "השוק הסיני" או Paddy's Market, ובעצם, זו ליטל צ'יינה האמיתית: מספר קומות של דוכנים לפי נושאים- כל מה שתצליחו לחשוב עליו, יש שם. אוכל, תבלינים ירקות, דגים וכמובן קומה שלמה של דוכני מזכרות וביגוד אוסטרלי תוצרת סין. ובסין- כמו בסין- חלק מהטקס הוא התמקחות על המחיר. אז לכו על זה.  

מוזיאונים בקטנה

סידני היא עיר של בחוץ. אבל כמובן משופעת במוזיאונים. בחרתי להמליץ כאן על מספר מצומצם, ולא טריביאליים:

  • NSW library– הספרייה הלאומית של ניו-סאות'-וויילס. מקום חמוד, לילדים וילדים-בנפשם אוהבי ספרים. על הביקור המצחיק והמפתיע שלנו תוכלו לקרוא בפוסט הזה.
  • National Maritime Museum– זה ה-מקום לאוהבי הים והספנות.  כלומר לי. המוזיאון משלב מוצגים בחוץ, במי הנמל, ובתוך מבנה ענק סמוך.
  • Powerhouse Museum–  מוזיאון מקסים הממוקם במבנה תחנת החשמל הישנה של סידני. תמיד תמצאו פה תערוכה לטעמכם. בעיקר לא רק אמנות. ובעיקר גם לילדים בכל הגילאים.
  •  Chinese gardens of Friendship– הפסקה פסטורלית בלב העיר. אנחנו נקלענו לטקס חתונה מעורב  של כלה סינית וחתן נוצרי.

מחוץ לסידני

ההרים ה-לא-באמת-כחולים The Blue Mountains

אם יש לכם יותר ממספר ימים בעיר, ובא לכם לראות קצת טבע, שהוא לא אוקיינוס… טיול יום ל"הרים הכחולים" the blue mountains, יענה על הצורך. אפשר לקחת טיול מאורגן מדוכנים במרכז העיר או בנמל המעבורות. אנחנו שכרנו רכב, ונהנינו מהנסיעה היפה והלא ארוכה מערבה – אפילו במושגים ישראליים. במקום עצמו מספר עיירות קטנות, כמו קאטומבה, עם יקבים, שווקים ומסעדות. באתר יש מספר אופציות לנסיעה ברכבל, כדי לצפות בתצורות הסלע המעניינות . ניסינו הכל, היה כיף, במיוחד הירידה מסמרת השיער בקרונית הכורים הישנה. המסלול כולל גם סיבוב הליכה קצר בתוך יער הגשם. בנוסף, יש מסלול הליכה יפה ומעט יותר מאתגר למפלים, הכולל ירידה (וכן, גם הפוך, גוטה… גם עלייה) של 1000 מדרגות. לכל כיוון.

אה, ולמקרה ששאלתם את עצמכם, ההרים לא ממש כחולים. בכל אופן, הם לא היו ביום שאנחנו ביקרנו…

מאנלי ולגונת נאראבין Manly and Narrabeen Lagoon

חוף נוסף מומלץ, שהוא למעשה פרבר שלם- מאנלי Manly. חוף מאנלי ושכניו נמצאים ברצועת החוף שמצפון למרכז סידני. אפשר –ומומלץ!- להגיע לשם במעבורת למאנלי היוצאת מהסירקולר קיי שבמרכז העיר. תקבלו שייט של חצי שעה בספינה ירוקה גדולה, לחלקו הצפוני של המפרץ, כולל תצפית על פתחו של המפרץ אל האוקיינוס, שאין סיכוי שתגיעו אליו בדרך אחרת. שווה, ולו רק בשביל ההפלגה הלוך-חזור. חוץ משייט, תוכלו למצוא כאן קיאקים וסירות קטנות להשכרה, מדרחוב עם המון מסעדות טובות.

בלגונת נאראבין Narrabeen Lagoon תמצאו חופים פראיים , לאגונת מים מתוקים ועופות מים מכל הסוגים (אם עוד לא ראיתם שקנאים בטבע ומקרוב, זה המקום).

וגם- ברציף המעבורת במאנלי מומלץ ביותר לאכול במסעדת הפיצות הטובה ביותר בסידני Hugo's וגם באוסטרליה כולה (ויש להם הוכחות לכך, אבל בלי קשר, הפיצות שלהם- פשוט למות) . אם תצליחו להרים לשנייה את המבט ממגשי הפיצות שמולכם, תוכלו להנות מהנוף המטריף של הרציף והמים והסירות…      

אם אחרי חגיגת הפיצות ישאר לכם מקום לקינוח- ולא יישאר לכם- סניף "מקס ברנר" מאנלי מחכה לכם בתוך טרמינל המעבורות . רק שתדעו.

אבל, תכל'ס, הג'לטרייה האיטלקית הקטנה, זו שליד המלון בדארלינהרסט, לוקחת בגדול.